Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Δελφικό Τοπίο και Ανάπτυξη, πεδίο οικονομικής δραστηριότητας και επιχειρηματικής δράσης ή συναλλαγής και διαπλοκής ;


Η πρώτη απόφαση του 1981 (ΦΕΚ 551/τ.β./15-09-1981) για τον ορισμό του Δελφικού Τοπίου, σαφής και περιεκτική, σε δύο γραμμές όριζε « …η προστασία της ευρύτερης περιοχής Δελφών πρέπει να συνδυασθεί με την λήψη των μέτρων εκείνων που απαιτούνται  για την αναγκαία οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής σύμφωνα με τις απαιτήσεις και την ιδιομορφία των τοπικών αναγκών… ».

Στα χρόνια που ακολούθησαν, μια σειρά Προεδρικών διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων καθόρισαν τις Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου, τις επιμέρους ζώνες στις εκτός πόλεως περιοχές, τις χρήσεις και τους όρους δόμησης σε αυτές.

Ειδικότερα, με το 417/Τ.Δ./5-9-85 Προεδρικό Διάταγμα Πολεοδομίας, καθορίζεται ως Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου η προστατευόμενη περιοχή των Δελφών και καθορίζονται για τις εκτός σχεδίου πόλεως περιοχές οι επιμέρους ζώνες, οι χρήσεις και οι όροι δόμησης σε αυτές. 

Με την απόφαση ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ10/13624/725/27-3-91, ΦΕΚ 259/Δ/91 προστίθενται νέες περιοχές και γίνονται  αλλαγές στα στοιχεία του Π.Δ. του 1985 για την αδόμητη ζώνη Α και αναφέρει ότι η ζώνη Β, που περιβάλει την ζώνη Α, δεν τροποποιείται.

Με την απόφαση ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ10/25153/1266/4-6/1991, το Υπουργείο Πολιτισμού, προτείνει αναλυτικά τις επιμέρους ζώνες της ζώνης Β, τις χρήσεις και όρους δόμησης σε αυτές.

Με την απόφαση ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/16921/835/27-3-2007 του Υπουργείου Πολιτισμού επικυρώνεται η σύγχρονη αποτύπωση με συντεταγμένες της περιμέτρου του Δελφικού Τοπίου.

Και τελευταία, με την ΥΠΠΟΤ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/35829/1801 απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού που ανακαθορίζει τα όρια των Ζωνών Α΄ και Β΄ Προστασίας του Αρχαιολογικού Χώρου των Δελφών και του ευρύτερου Δελφικού Τοπίου επιτρέποντας τον σχεδιασμό και υλοποίηση έργων υποδομής, και αντιμετωπίζοντας και θέματα που αφορούν την Δημοτική Ενότητα Κίρρας και τις αθλητικές εγκαταστάσεις της Ιτέας. Ιδιαίτερα δε, ζητήθηκε από τον Δήμο Δελφών η επικαιροποίηση των απόψεων σχετικά με τον καθορισμό των χρήσεων γης, των επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων και των ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης εντός της Ζώνης Β και της ευρύτερης περιοχής, όπου και ανταποκρίθηκε.

Ενδιαφέρον προκαλεί ότι στο χρονικό διάστημα αυτό δεν υπήρξε ούτε μία απόφαση του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ για την επικύρωση των προαναφερθέντων Ζωνών, όρων δόμησης και χρήσεων γης με αποτέλεσμα την εμπλοκή και ταλαιπωρία των πολιτών στις υπηρεσίες Πολεοδομίας.
  
Δεν θα πρέπει όμως να παραλείψουμε ότι η επιχειρηματική δραστηριότητα στο νομό περιλαμβάνει μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων όπως αγροτικές, βιομηχανικές - βιοτεχνικές, τουριστικές αλλά και μεταλλευτικές. Γεγονός που προκαλεί αντικρουόμενα «συμφέροντα» με το «Δελφικό Τοπίο» και τους περιορισμούς του. Εύλογα αναρωτιέται κάποιος, «πρέπει να διαλέξω ποιες δραστηριότητες θέλω για την ανάπτυξη της περιοχής;», «πρέπει να θάψω την παραλία στην «κόκκινη λάσπη» για να έχω θέσεις εργασίας;», «γιατί στις μεταλλευτικές δραστηριότητες δεν υποχρεώνουν και με πρόστιμα να επιβάλλουν διορθωτικές εργασίες κάλυψης και αναμόρφωσης του τοπίου ώστε να βοηθηθεί η τουριστική δραστηριότητα και ανάπτυξη;».
  
Ερωτήματα, που μπορούν να απαντηθούν, χρησιμοποιώντας ορθό τρόπο πολιτικής αντιμετώπισης του όρου «Δελφικό Τοπίο» για την βιώσιμη ανάπτυξη του νομού και όχι μέσω μιας τυπικής διαδικασίας «διαβούλευσης» να συντηρούν πελατειακές σχέσεις.
  
Έτσι όλα τα παραπάνω, επηρεάζουν εδώ και τριάντα (30) χρόνια την οικονομική δραστηριότητα και κατ’ επέκταση την αναπτυξιακή πορεία του Νομού της Φωκίδας.
   
Ανάπτυξη, που επηρεάζεται όχι μόνο εξαιτίας των περιορισμών που επιβάλει το Δελφικό Τοπίο εντός των ορίων του αλλά και επειδή στα γεωγραφικά του όρια περιελήφθησαν  οι πιο προνομιούχες περιοχές του Νομού (Δελφοί, παραλία, ελαιώνας). Περιοχές που  μπορούν να τύχουν ανάπτυξης ανάλογης με άλλες παραθαλάσσιες και να προσφέρουν στην εθνική οικονομία.
   
Σε μια περίοδο όπου η οικονομική κρίση εδώ και τρία χρόνια πιέζει τις δραστηριότητες τους, οι κάτοικοι και οι παραγωγικοί φορείς της περιοχής ζητούν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αναπροσαρμογής των ζωνών, των όρων δόμησης και των χρήσεων γης εγκρίνοντας το Υπουργείο βασιζόμενο στα πραγματικά προβλήματα των κατοίκων, αναγκών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους.

  
Κωνσταντίνος Μιχαλίτσης
Μέλος Εθνικού Συμβουλίου Κινήματος Ανεξάρτητων Ελλήνων
Σύνδεσμος Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε γράφετε τα σχόλια σας με ελληνικούς χαρακτήρες (κεφαλαία ή μικρά). Επίσης παρακαλούμε πολύ να μην γράφετε υβριστικά σχόλια. Πάντα υπάρχει τρόπος να περιγράψετε μία κακή κατάσταση χωρίς ύβρεις.

Σχόλια με λατινικούς ή άλλους χαρακτήρες, όπως επίσης σχόλια υβριστικά και συκοφαντικά στο εξής θα διαγράφονται.

Παρακαλούμε λοιπόν τους φίλους αναγνώστες:

ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Παρακαλούμε επίσης τα σχόλιά σας να είναι σχετικά με την ανάρτηση.

ΣΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ.

______________________________________ Αρχειοθήκη αναρτήσεων ιστολογίου